Lov na kometu C/2020 F3 (NEOWISE)

14.07.2020

Když jsem vyhlížel potencionálně jasné komety roku 2020, nečekal jsem žádné zázraky ani ohledně této zajímavé komety. Rozhodující bylo "přežití" průletu kolem Slunce v perihelu, což kometa prodělala bez rozpadu... Objevila se v půlce července na večerní i ranní obloze, později bude pozorovatelná už jen večer. A to byl právě ten okamžik, kdy jsem se pustil do lovu této komety i já. První fotografie jsem udělal 13. 7. 2020, když jsem cestou z práce zjistil, že se dá hodně lehce vyhledat i pouhým okem. Z poza lamp jsem se skoro až lekl, jaký má rozměr její ohon a jak je jasná. Na nic jsem nečekal, vzal jsem auto a zrcadlovku a šel fotit do polí na náš slavný samosběr jahod.

Kometa se krásně "vyloupla" z poza mlhy a nepříliš dobrých podmínek, to už vlastně bylo po půlnoci a já unavený s pocitem, že jsem ji zachytil odjížděl zase domů, dospat pár hodin.

Ten samý den, ale už večer předpověď vypadala výborně. Vzali jsme s přáteli triedr Kowa 8x30 YF a další techniku a tentokrát odjeli na vyvýšeninu a nedaleký vápencový lom "Na Babách", kde je modelářské letiště a pěkný výhled na severní obzor. Kometa byla na začátku ihned patrná...

Mnohem působivější ovšem bylo sledovat ji, když se Slunce dostalo trochu více pod obzor. Její ohon se ukázal skoro ve své plné kráse, jednoduše tak, jak je ve své podstatě enormně velká a jasná...

Fotografoval jsem bez stativu, jen na střeše auta, bez pohonů. Algoritmus Registaxu si pohrál "cirkumpolárně" s hvězdami, ale fotografie samotné komety je určitě lepší než můj první pokus. V náznaku je vidět i iontový ohon. Nejhezčí byl ale pohled triedrem 8x30, ve kterém vyplňovala celé pole a stejně, jako i v tomto případě, vizuální dojem fotka nikdy nenahradí. Za ten zážitek jsem prostě rád.

Další nádherná kometa! Budu se snažit využít každou možnost k jejímu dalšímu vizuálnímu pozorování. Protože co já si už teď jen matně pamatuji, takhle krásná byla asi Hyakutake a Hale Bopp, Holmes, nebo Lovejoy, ale to už byly opravdu vypalovačky, nebo "komety století". Kdo ví, co nás ještě na obloze čeká do budoucna...

Martin Trojan 2009 - 2021
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky